۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱

گزارش مهر/

نبض صادرات در بازارچه یزدان از شمارش افتاد/ افغانستان بازارچه را بست

نبض صادرات در بازارچه یزدان از شمارش افتاد/ افغانستان بازارچه را بست

بیرجند- نبض بازارچه مرزی یزدان به عنوان قطب اقتصادی شهرستان زیرکوه در خراسان جنوبی از شمارش افتاده و به دلیل رکود فعالیت این بازارچه، اقتصاد محلی نیز با چالش مواجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایجاد اشتغال و تامین معیشت ساکنان مناطق مرزی از مهم‌ترین اهداف ایجاد بازارچه‌های مرزی در کشور بوده است، با این حال بازارچه‌ یزدان شهرستان زیرکوه به عنوان تنها امید اقتصادی این شهرستان تاکنون نتوانسته است به اهداف مورد نظر دست یافته و به رونق اقتصادی مردمان این منطقه منجر شود که این مهم باید در دستور کار مسئولان ارشد کشوری و استانی قرار گیرد.

متاسفانه در سالهای اخیر علی رغم تلاش مسئولان استان برای بازگشایی بازارچه مرزی شهرستان زیرکوه و تبدیل این بازارچه به معبر اصلی صادرات بعد از بازارچه ماهیرود هنوز این مهم تحقق پیدا نکرده است.

هم اکنون بازارچه مرزی شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی با تجهیزات میلیاردی به حالت نیمه تعطیل درآمده و صادرات از این بازارچه را با رکود مواجه کرده است که این عامل باعث نگرانی مردم و تجار این شهرستان شده  و انتظار تجار شهرستان زیرکوه رونق این بازارچه و تبدیل آن به گمرک است که مسئولین استانی و کشوری بارها در بازدید از این بازارچه قول داده اند.

گفتنی است بازارچه مرزی یزدان در سال 1380 تا 1385  از لحاظ صادراتی به عنوان بازارچه نمونه کشوری مطرح بوده و از سال 1386 رونق صادراتی در این بازارچه کند شده است و این بازارچه مرزی چند سالی است برای صادرات کالا از طرف کشور افغانستان با وجود فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب مورد بی مهری تجار افغانی قرار گرفته است.

همچنین در تیرماه سال جاری استاندار خراسان جنوبی با هیئت همراهی به دلیل بسته شدن بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه توسط افغانستان و باهدف تقویت بازارچه های مرزی استان  به کشور افغانستان سفر کرد که فعال بودن و رونق تنها دوماه از بازارچه های استان از دستاوردهای این سفر بوده و بار دیگر صادرات به بازارچه مرزی خراسان جنوبی بخصوص شهرستان زیرکوه مورد بی مهری کشور افغان قرار گرفت.

بازارچه مرزی

تعطیلی یک ماهه بازارچه یزدان

مصطفوی، معاون عمرانی فرماندار زیرکوه در گفتگو با مهر، اظهارکرد: در حال حاضر بازارچه مرزی یزدان مدت یک ماه است که تعطیل شده است.

وی با اشاره به اینکه چند تن کالا در بازارچه مرزی یزدان معطل مانده، افزود: مهمترین مشکل در زمینه بسته شدن بازارچه مرزی یزدان کشور افغانستان است که این بازارچه را به عنوان معبر اصلی تلقی نمی کند.

وی ادامه داد: چاره حل برخی مشکلات دراین بازارچه رایزنی با کشور افغانستان است.

وی با بیان اینکه فعال بودن این بازارچه در شکوفایی اقتصادی شهروندان زیرکوهی تاثیر گذاراست، بیان داشت: چالش های به وجود آمده در این بازارچه باعث مشکلاتی برای تجار شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر کشور افغانستان این بازارچه را به عنوان معبر اصلی تلقی نمی کند که در سال جاری با رایزنی ها مسئولان این بازارچه برای مدت کوتاهی فعال و مجدد تعطیل شده است.

در حال حاضر 10 هزار تن کالا در بازارچه یزدان انباشته شده است وی افزود: تاکنون نشست‌هایی در خصوص حل مشکلات این بازارچه در شهرستان زیرکوه برگزار شده و این مشکلات به استانداری ارسال شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر از سوی کشور افغانستان هیچ عزمی برای فعال سازی این بازارچه وجود ندارد و در این زمینه مسئولان گمرک افغانستان ادعا دارند برای اینکه این بازارچه به گمرک تبدیل شود باید تاسیسات طرف افغان نیز توسط ایران احداث شود.

وی ادامه داد: این بازارچه گاهی از طرف افغان فعال و گاهی بسته است که اخیرا کالا های زیادی در این بازارچه انباشت شده است.

پیگیر تبدیل بازارجه یزادن به گمرک هستیم/ سفر هیئت افغانی در چند هفته آینده به خراسان جنوبی

معاون برنامه ریزی استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با مهر اظهارکرد: در حال حاضر روند صادرات در بازارچه مرزی یزدان نابسامان است.

علی رضایی با بیان اینکه این بازارچه از طرف جمهوری اسلامی ایران همیشه فعال است، گفت: کشور افغانستان گاهی این بازارچه را می بندد و گاهی فعال می کند.

وی عنوان کرد: تاکنون برای رسمی شدن بازارچه یزدان و تبدیل این بازارچه به گمرک پیگیری های زیادی از مرکز داشته ایم.

معاون برنامه ریزی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون در خصوص فعال بودن دائمی این بازارچه با کشور افغان مذاکراتی داشته ایم، افزود: این مذاکرات در ابتدای سال موفق آمیز و باعث رونق صادرات در این بازارچه شده بود.

وی عنوان کرد: ما همیشه مشکل بسته شدن بازارچه ها  را در زمینه صادرات با کشور افغانستان داشته ایم.

 مصوبه راه اندازی گمرک رسمی یزدان به معاونت حقوقی رئیس جمهور ارسال شد

رضایی تاکید کرد: 20 روز گذشته مصوبه ای برای راه اندازی گمرک رسمی یزدان به معاونت حقوقی رئیس جمهوری ارسال شده است.

وی خبر از ورود هیئت افغانی در چند هفته آینده به خراسان جنوبی داد و گفت: در جریان این سفر پیگیر مشکلات بازارچه های استان از جمله بازارچه یزدان و گمرگ شدن این بازارچه خواهیم بود.

معاون برنامه ریزی استانداری خراسان جنوبی در پایان یادآور شد: ما با جدیت پیگیر تبدیل بازارچه یزدان به گمرک رسمی هستیم.

 انباشت کالاهای صادراتی در انبارهای بازارچه

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درگفتگو با مهر با بیان اینکه نظر افغانستان در مورد بازگشايي برخي بازارچه هاي مرزي خراسان جنوبي قاطع نيست، افزود: با توجه به رایزنی های مسئولان در ابتدای سال بازارچه يزدان از 12 خرداد امسال تا 5 مرداد سال جاری فعال بوده است.

محمدعلی خاشی افزود: کشور افغانستان از 17 آبان مجدد این بازارچه را تعطیل کرده و هنوز این بازارچه بسته است.

وی عنوان کرد: کشور افغانستان در سال جاری بازارچه گلورده شهرستان درمیان را نیز بسته است و این بازارچه تنها دو ماه فعال بوده و از خردادماه سال جاری تنها 10 تا 13 روز باز شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی خبر داد: در چند روز گذشته بازارچه گلورده از طرف افغان باز شده است.

وي ظرفيت انبارهاي بازارچه يزدان را حدود شش هزار تن کالا عنوان کرد و ادامه داد: هر روز اقلام صادراتي به اين محل، حمل مي شود و انبارها در حال پرشدن است بيشتر کالاها انباشت شده مصالح ساختماني است.

خاشی با اشاره به اینکه مشکلات بازارچه یزدان به استانداری منتقل شده است، گفت: انتقال این مشکل به استانداری نیز دردی دوا نمی کند چرا که مشکل اصلی کشور افغانستان است و بازارچه یزدان نیز توسط نیروی های مرزبانی افغان باز و بسته می شود.

وی با بیان اینکه در روز گذشته هیئتی از کشور افغانستان به مرزهای خراسان جنوبی سفر کرده اند، تصریح کرد: در خصوص حل مشکلات بازارچه های استان مذاکره شده که قول داده اند بازارچه یزدان را فعال کنند که تا کنون خبری از بازشدن این بازارچه نشده است.

مسئولان در خصوص رونق بازارچه یزدان بسیارضعیف عمل کرده اند/ ادعای افغان ها برای ورود کالای قاچاق

نماینده غرفه داران بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه نیز درگفتگو با مهر با اشاره به اینکه بازارچه مرزی یزدان مدت یک ماه است که به صورت کلی تعطیل شده است، گفت: در حال حاضر 400 میلیون تومان کالای من دراین بازارچه انباشته شده است.

محمدموهبتی با انتقاد براینکه مسئولان استانی و کشوری درخصوص راه اندازی این بازارچه بسیارضعیف عمل کرده اند، بیان داشت: سه روز پیش رایزن جمهوری اسلامی ایران با مسئولان کشور افغانستان در این کشور جلسه داشته اند که در این جلسه مدیرکل گمرکات کشور افغانستان ادعا داشته است که از بازارچه های مرزی کالای قاچاق وارد افغانستان می شود و دآرمد ناشی از این قاچاق به جیب افراد محلی ایرانی می رود.

وی ادامه داد: این درصورتی است که حتی یک گرم کالای قاچاق از بازارچه های استان صادر نشده است.

 نماینده غرفه داران بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه به اقدامات نماینده مردم شهرستان های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت: تاکنون این نماینده قول های زیادی برای راه اندازی این بازارچه به مردم این شهرستان داده  که متاسفانه در حد شعار باقی مانده است.

وی افزود: نماینده مردم این شهرستان قول تبدیل این بازارچه را به گمرک تا پایان سال جاری داده که هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

بازارچه یزدان از سال 86 از رونق افتاد

موهبتی عنوان کرد: باخبر شده ایم که طی یک ماه پیش مدیرکل گمرکات کشور افغانستان با هیئت همراه به خراسان جنوبی سفر کرده اند و با استاندار دیدار داشته اند که در این دیدار شنیده ها حاکی است مدیرکل گمرکات افغانستان قول تبدیل این بازارچه را به گمرک داده است.

وی با بیان اینکه بازارچه مرزی یزدان از سال 86 رونق اصلی خود را از دست داده است، تصریح کرد: در این دوران این بازارچه به عنوان معبر اصلی تلقی شده و چارت سازمانی و نیرو گرفته است که درحال حاضر نیروی های این بازارچه درمیل 78 شهرستان سربیشه فعالیت دارند.

رئیس شورای شهر زیرکوه ادامه داد: در سال 1381 بیش از شش میلیون تومان اعتبار به این بازارچه اختصاص یافته است که این اعتبار در زمینه احداث گمرک میل 78 هزینه شده است.

وی با بیان اینکه بازارچه یزدان 180 کیلومتر با شهر شیندن افغانستان فاصله دارد، افزود: در کشور افغانستان به دلیل وجود روستا‌های زیاد با جمعیت فراوان با رونق مجدد این بازارچه نه تنها سطح دآرمد مردم شهرستان زیرکوه بلکه درآمد روستائیان مرزی افغانستان نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه این بازارچه در سالیان گذشته با 40 غرفه فعال بوده است، افزود: در حال حاضر تنها چهارغرفه در این بازارچه فعال است و صادرات در این غرفه‌ها هزینه‌های صادراتی غرفه داران را تامین نمی‌کند.

موهبتی وضعیت صادراتی این بازارچه را نامطلوب دانست و افزود: انباشت مصالح ساختمانی در فضای باز خسارت زیادی به غرفه داران با توجه به فصل سرما وارد می کند که در سال جاری قسمتی از این بازارچه مرمت شده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون کالای تجار شهرستان زیرکوه از طریق بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه صادر می شود.

نماینده غرفه داران بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه تصریح کرد: در حال حاضر 10 هزار تن کالا در این بازارچه انباشته است که از این میزان هفت هزار و 500 تن گچ و آرد است.

وی یادآورشد: انتظار ما از مسئولان این است که با توجه به اینکه شهرستان زیرکوه در منطقه مرزی و محرومی واقع شده است تمام تلاش خود را برای رونق این بازارچه به کار گیرند.

......................

گزارش: حکیمه مصطفایی

کد خبر 2442593

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha